منو

تولیدی و بازرگانی آتیه گستر سناباد

پیوندهای مفید

خسارت قطع برق روزانه واحدهای خراسان رضوی

خسارت قطع برق روزانه واحدهای خراسان رضوی

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: هر روز عدم تولید به دلیل قطع برق به طور میانگین ۹۰۰ میلیون تومان به واحدها خسارت وارد می‌کند.

امیرمهدی مرادی در خصوص ابلاغ برنامه‌های مدیریت بار به صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: در زمستان سال گذشته که ۱۰ روز شاهد قطع برق و گاز بودیم بر همین اساس میزان خسارات به  ۳۳ شرکت را بررسی کردیم. براساس محاسبه ما شرکت‌های سیمانی، کوچک، متوسط و بزرگ به طور میانگین هر کدام ۹.۲ میلیارد تومان خسارت دیده بود. این خسارت شامل خسارت به ماشین‌آلات، مواد اولیه، سود از دست رفته، هزینه بانک‌ها و تعهداتی بود که نمی‌توانستند به موقع انجام دهند. برآورد خسارت براساس تمام این موارد انجام شده است. هر روز عدم تولید به دلیل قطع برق به طور میانگین ۹۰۰ میلیون تومان به واحدها خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از قطع برق متفاوت است، افزود: در سال ۱۴۰۰ نیزبه دلیل ناترازی در تولیدبرق قطعی‌های مکرر را همین شرایط را تجربه کردیم، اما در اواخر دوره پیک مصرف با هماهنگی با شرکت توزیع برق مشهد در سطح شهر و استان به برنامه منسجم رسیدیم که هفته‌ای یک روز واحدها تعطیل شوند. سال ۱۴۰۱ نیز برنامه مدیریت مصرف بار در صنایع دوباره اجرا شد که موجب کاهش خسارت در واحدها شد. خوبی این برنامه این است که شرکت برق اجازه می‌دهد واحدها روز جمعه با تمام ظرفیت کار کنند. تنها هزینه مضاعف مربوط به حقوق و دستمزد و در واقع اضافه کار به دلیل کار کردن در روز تعطیل است.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: در شرایط  قطع برق برای صنایع وضعیت در خصوص شرکت‌های سیمانی و فولادی متفاوت است، زیرا این واحدها باید در یک واحد زمانی تعطیل شوند و نمی‌توانند تولید داشته باشند، بنابراین خسارت آن‌ها سنگین‌تر از واحدهای دیگر است. محدودیت برق برای صنایع بیشترین آسیب را ‌به واحدهای بزرگ و پرمصرف وارد می‌کند. واحدهای سیمانی دوسوم سال را فعالیت داشته و ۴ ماه از سال را فعالیت ندارند و این موضوع تولید اقتصادی و رقابت با رقبا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته جلسات متعددی توسط شرکت توزیع برق مشهد برگزار شد، تصریح کرد: شرکت برق اطلاع‌رسانی‌ها را انجام داد و اعلام کرده است که امسال وضعیت بدتر از سال قبل نیست. وضعیت آبگیری سدهای غرب کشوربهبود یافته و از نیمه مرداد ماه نیز سه نیروگاه حرارتی جدید در استان وارد مدار می‌شود. این دو عامل می‌تواند کمک کند در بازه اعمال قطعی‌های برق با همین شرایط بتوانیم امسال را نیز سپری کنیم.

مرادی در خصوص مطالبات خسارت‌های ناشی از قطع برق در سال گذشته گفت: ما مطالبات ناشی از قطعی داشتیم، اما هیچ نهادی پاسخگو نیست. برای قطعی برق و همچنین قطعی‌های زمستان سال گذشته مکاتبه داشتیم اما هیچ کس پاسخگو نبود. باید نحوه جبران خسارت در این شرایط مشخص باشد اما مشخص نیست. در قطعی‌های زمستان بالغ بر ۲۰۰ واحد درخواست کردند نحوه جبران خسارت به آن‌ها اعلام شود یا اگر امکان پرداخت خسارت وجود ندارد، اعتبار مالیاتی به واحدها ارائه شود اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

منبع: ایسنا

برای اطلاع از بروزترین خبرهای حوزه برق به اینجا مراجعه فرمایید