منو

تولیدی و بازرگانی آتیه گستر سناباد

پیوندهای مفید

تامین یک درصد برق صنایع از طریق تجدیدپذیرها

وزیر نیرو در آیین رونمایی از تابلوی برق سبز در بورس انرژی ایران: تامین یک درصد برق صنایع از طریق تجدیدپذیرها در سال جاری

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش اداری کشور مکلف شد طی چهار سال ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کند، گفت: بورس سبز امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر با یکدیگر فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” پیش از ظهر امروز، در آیین رونمایی از تابلوی برق سبز در بورس انرژی ایران که در ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، گفت: امروز در صنعت انرژی کشور روز بسیار مهمی محسوب می‌شود و امید است نقطه عطفی در صنعت تجدیدپذیر کشور باشد.
وی اظهار کرد: امروز ایران به عنوان نخستین کشور در منطقه و نیز به عنوان کشوری پیشرو در غرب آسیا اقدام به راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی کرده است.
وزیر نیرو رفع ناترازی را نخستین ضرورت گام نهادن در مسیر تولید تجدیدپذیرها عنوان کرد و افزود: تامین برق از تجدیدپذیرها برای رفع ناترازی ضروری است، اما اقتصادی بودن این انرژی مسئله دیگری است، تولید انرژی تجدیدپذیر حتی نسبت به روش‌های دیگری چون برق حرارتی بسیار ارزان‌تر و معقول‌تر است.
وی حفاظت و صیانت از محیط زیست را موضوع مهم دیگری برای حرکت در مسیر تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور عنوان کرد و گفت: سال به سال شرایط زیست بشر به وضعیتی تبدیل می‌شود که راهی بجز تامین انرژی با روش‌هایی که باعث کاهش آلایندگی‌ها می‌شود وجود ندارد.
محرابیان افزود: تقریباً در تمام روش‌های تولید برق، آب قابل‌توجهی مصرف می‌شود، این در حالی است که در تولید انرژی تجدیدپذیر این امر مستثنی است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه سرزمین ما به عنوان سرزمین خشک و نیمه خشک دارای محدودیت منابع آبی است، بنابراین تولید انرژی تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌نوعی خدمت به تامین آب پایدار نیز محسوب می‌شود.
وی همچنین با اشاره به ناترازی قابل توجه در خصوص سوخت‌های فسیلی اظهار داشت: به‌رغم سرمایه‌گذاری برای تامین سوخت‌های فسیلی در کشور با ناترازی قابل توجهی در این باره روبه‌رو هستیم که این موضوع به ویژه در فواصل سرد سال بیشتر احساس می‌شود.
محرابیان با انتقاد از وجود رقابت ناعادلانه بین تجدیدپذیرها و سایر روش‌های تولید برق بیان کرد: در روش‌های دیگر برای تولید برق قیمت سوخت صفر محاسبه می‌شود، این در حالی است که اصل و اساس هزینه تامین برق در این شرایط محاسبه نشده و نهاده اصلی به عنوان سوخت در محاسبات این‌چنینی منظور نمی‌شود؛ همه این شرایط در صورتی است که تولید انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر از سایر روش‌‌ها خواهد بود.
محرابیان بورس انرژی را پاسخگویی ابهام اقتصادی در تامین برق کشور عنوان کرد و افزود: بورس سبز امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر با یکدیگر فراهم می‌کند.
وی به تکلیف صنایع و بخش اداری کشور برای تامین بخشی از برق مورد نیاز خود با استفاده از انرژی تجدیدپذیر پرداخت و گفت: قانونگذار مشخص کرده است که امسال صنایع یک درصد برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند و می‌توانند این میزان انرژی را با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین و در غیر این صورت از طریق تابلوی بورس سبز در بورس انرژی ایران تامین کنند.
محرابیان همچنین یادآور شد: پیش‌بینی شده ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز بخش اداری کشور نیز از امسال طی چهار سال از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین شود، این بخش نیز همانند بخش صنایع در صورت احداث نیروگاه می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند در غیر این صورت این انرژی را از طریق بورس انرژی ایران دریافت خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر؛ پرسودترین سرمایه‌گذاری

وزیر نیرو اظهار کرد: امروز یک رقابت عادلانه با وجود تقاضای لازم در بورس وجود دارد، در سمت دیگر این موضوع مسئله سرمایه‌گذاری است. تصور این است که با راه‌اندازی این تابلو در بورس انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ این در شرایطی است که دولت در آن دخالت نمی‌کند بلکه فقط کنترل‌گر است.
وی بیان کرد: امید است این رویداد مهم که موحب سربلندی و آبادانی کشور می‌شود با حمایت بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، صنعتگران، سازمان بورس و همه سرمایه‌گذاران روز به روز توسعه یابد.

برای اطلاع از بروزترین خبرهای حوزه برق به اینجا مراجعه فرمایید