منو

تولیدی و بازرگانی آتیه گستر سناباد

پیوندهای مفید

مایکروسافت ۵۰ مگاوات برق هسته‌ای می‌خرد

مایکروسافت ۵۰ مگاوات برق هسته‌ای می‌خرد

مایکروسافت توافق کرده تا از یک واحد همجوشی ۵۰ مگاوات برق بخرد. این واحد در ۲۰۲۸ میلادی عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، به نظر می‌رسد زمان استفاده از انرژی همجوشی هسته‌ای در شبکه توزیع برق نزدیک تر از پیش بینی‌ها بوده است.

مایکروسافت هفته گذشته توافق کرد ۵۰ مگاوات برقی که در واحد برق همجوشی هسته‌ای شرکت «هلیون انرژی» تولید شده را بخرد. این میزان برق برای مصرف ۴۰ هزار خانه کافی است. همچنین پیش بینی می‌شود استارت آپ هلیون انرژی تا ۲۰۲۸ میلادی وارد فاز عملیاتی شود.

همجوشی فرایندی است که به طور طبیعی در خورشید و ستارگان اتفاق می افتد و روشی طلایی برای تولید انرژی به حساب می آید زیرا منبعی بی‌نهایت است و هیچگونه گاز گلخانه‌ای تولید نمی کند.

محققان از مدت ها قبل تلاش دارند از انرژی همجوشی استفاده کنند و برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند این منبع حداقل تا چند دهه آینده برای چنین مصارفی قابل استفاده نخواهد بود.

محققان در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به دستاورد مهمی رسیدند. عده ای از پژوهشگران در کالیفرنیا اعلام کردند برای نخستین بار به انرژی خالص دست یافتند که در حقیقت واکنش همجوشی است که انرژی تولیدی آن بیشتر از مقداری است که مصرف می‌کند. اما تاکنون آزمایشگاه مذکور نتوانسته نتایج به دست آمده را تکرار کند.

در این میان دیور کرتلی بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی هلیون اطمینان دارد استارت آپ به هدف خود در ۲۰۲۸ میلادی دست یابد. تمام ۶ نمونه اولیه همجوشی هلیون در زمینه بازده انرژی و دمای عملیاتی رکورد ثبت کرده و در دمای بالای ۱۰۰ میلیون درجه سلیوس فعال شده‌اند. چنین دمایی آستانه ای ایده آل برای یک واحد برقی است.

هفتمین نمونه اولیه همجوشی این شرکت در سال جاری میلادی تکمیل می شود و قرار است نخستین واحد تبدیل انرژی همجوشی به برق باشد.

روش نوین این شرکت برای ایجاد همجوشی شامل تزریق دوتریوم و گاز هلیوم-۳ به یک دستگاه استوانه‌ای شکل است که گاز را گرم می‌کند تا پلاسمای باردار در هر طرف دستگاه تشکیل شود. در مرحله بعد پلاسماهای تولیدی توسط یک میدان الکترومغناطیسی شتاب گرفته و فشرده می‌شوند تا زمانی که با هم برخورد و واکنشی ایجاد کنند.

برای اطلاع از بروزترین خبرهای حوزه برق به اینجا مراجعه فرمایید