منو

تولیدی و بازرگانی آتیه گستر سناباد

پیوندهای مفید

جزئیات پاداش صرفه‌جویی مصرف برق تا ۲۰ برابر

جزئیات پاداش صرفه‌جویی مصرف برق تا ۲۰ برابر

قرار است تمام مشترکان برق کشور در هر پلکان مصرفی بتوانند از طرح‌های تشویقی وزارت نیرو در قبوض خود بهره‌مند شوند، فقط و فقط به‌شرط آنکه نسبت به میزان مصرف برق خود در زمان مشابه سال گذشته، کاهش مصرف داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هشتم اردیبهشت‌ماه بود که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خبر از یک مژده برقی به مردم در روزهای بعد داد.

بیشتر بخوانید

این خبر خوش برقی که “آغاز طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برق از ابتدای خرداد‌ماه” بود، سه روز بعد (11 اردیبهشت‌ماه) از سوی وزیر نیرو اعلام رسمی شد.

طبق این طرح، قرار است تمام مشترکان برق کشور در هر پلکان مصرفی، بتوانند از طرح‌های تشویقی وزارت نیرو در قبوض خود بهره‌مند شوند، فقط و فقط به‌شرط آنکه نسبت به میزان مصرف برق خود در زمان مشابه سال گذشته، کاهش مصرف داشته باشند.

جزئیات طرح پاداش کاهش مصرف برق

پاداش هر مشترک که نسبت به مصرف خودش در زمان مشابه سال قبل، صرفه‌جویی داشته باشد، به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف محاسبه می‌شود، به‌طوری که هرچه مشترک کم‌مصرف‌تر باشد و مصرف بهینه‌تری داشته باشد، بابت هر کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی نیز، پاداش بیشتری می‌گیرد.

درواقع بیشترین میزان پاداش صرفه‌جویی که برابر با 2000 تومان در هر کیلووات‌ساعت است، به مشترکانی تعلق می‌گیرد که مصرف آنها کمتر از نصف الگوی مصرف باشد.

اگرچه الگوی مصرف برای مناطق عادی 300 کیلووات‌ساعت در ماه (به‌ازای هر خانوار) است، اما این میزان در مناطق گرمسیر 10 برابر یعنی 3000 کیلووات‌ساعت در ماه است.

همچنین امکان دریافت پاداش با میزان صرفه‌جویی ممکن در این مناطق، بسیار بیشتر از مناطق عادی است؛ به‌طوری که طبق پیش‌بینی وزارت نیرو، اگر هر مشترک در مناطق گرمسیر، یکی از کولرهای گازی را که سال گذشته استفاده می‌کرد، از مجموع کولرهای گازی خود، خاموش نگه دارد، ماهانه تا یک‌میلیون تومان پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق دریافت خواهد کرد و حتی بیش از این رقم نیز امکان دریافت پاداش در مناطق گرمسیر وجود دارد.

این طرح با طرح پاداش صرفه‌جویی که در تابستان 1401 اجرا شد دو تفاوت عمده و مهم دارد؛ اول آنکه در طرح سال گذشته، تنها مشترکینی می‌توانستند از پاداش صرفه‌جویی بهره‌مند شوند که میزان مصرف آنها در یک‌ماه، کمتر از الگوی تعیین شده باشد و دوم آنکه میزان سقف پاداش در نظر گرفته شده به‌ازای هر کیلووات‌ساعت 500 تومان یعنی 5‌برابر قیمت متوسط فروش هر کیلووات‌ساعت برق بود، اما در طرحی که برای فصل گرم سال 1402 اجرا خواهد شد (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) تمامی مشترکان، حتی مشترکان پرمصرف هم می‌توانند با کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، از پاداش صرفه‌جویی بهره‌مند شوند و همچنین، میزان پاداش‌ها تا 20 برابر قیمت متوسط فروش هر کیلووات‌ساعت برق خواهد بود.

برای اطلاع از بروزترین خبرهای حوزه برق به اینجا مراجعه فرمایید